A Tokió 2020 Olimpia elhalasztásának legnagyobb kihívásai

A Tokió 2020 Olimpia elhalasztásának legnagyobb kihívásai (SportsPro elemzés összefoglalója).

  1. Sport létesítmények (Venues):

Minden olimpia esetén a szervezők kibérlik az adott létesítményeket az adott időszakra majd a Játékok után azt visszaadják. 41 verseny helyszin, a média központ, a sportolók szálláshelye (Athletes Village). Minden helyszínnel zajlanak a tárgyalások, azok szabadok legyenek jövő nyáron is, de ez nem garantált. Nekünk mint hivatalos jegyértékesítő partnereknek már jelezték a szervezők, előfordulhat, hogy adott versenyszám új helyen kerül megrendezésre, így új jegy kontingens áll majd rendelkezésre (több vagy kevesebb jegy lesz). A sportolói falu a nehezebb kérdés, hiszen a tervek szerint az Olimpia után Apartmanokká alakítják és privát tulajdonosok kezébe kerül, akik beköltöznek oda. A döntés idején mindössze 10% volt eladva, így ez talán nem okoz végül akkora problémát. 

2. Működések (Operations)

Legjelentősebbek a jegy eladás, közlekedés, szállások. 

Új szerződéseket kell kötni szinte mindenkivel. Az sportolói falu teljes felszerelésének bérlése, a Média center teljes felszerelése, áram generátorok, biztonsági szolgálat is mind új megegyezéseket követel, de repülni nem lehet, így minden tárgyalás virtuálisan zajlik. Szolgáltatások drágulása esetén bizonyos dolgokon sporolni kell, így lesznek az eredeti tervekhez képest változások. A 12.6 millárd dolláros költségvetést már elköltötték így új források szükségesek. Japán becslések szerint a halasztás költsége közel 2,6 millárd dollár lesz. 

Csak a szervezők 40.000 Hotel szobát foglaltak le az esemény idejére, ehhez még hozzájön több ezer szobafoglalás az utazási irodák, a nemzeti szövetségek és szponzorok által. Semmi garancia nincs rá, hogy 2021-ben ugyanennyi szoba lesz elérhető. A repülő járatok szintén problémásak, hiszen a jelenlegi helyzetben nem tudni mennyi légitársaság megy csődbe, hogyan változik meg a légi közlekedés. 

Ami előny, az esemény neve nem változott Tokyo 2020 maradt, így minden esemény branding, szurkolói tárgyak, stadionok feldíszítése marad az eredeti tervek szerint. 

Az emberi erőforrás egy újabb nagy kihívás. Szinte a teljes olimpiai dolgozói stábot az esemény végéig köti szerződés (addig fizetni kell őket), míg az esemény után új munkahelyre mennek, ahova már szerzédek köti őket. Az öknéntesekkel is hasonló a probléma. 250.000 önkéntes jelentkezett az eseményre, akiknek a képzése már folyamatban volt. Ezt a programot is át kell szervezni. 

3. Szponzoráció (Sponsorship)

A szponzorációnak nagyon sok szintje van. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (IOC) globális szponzoraitól, a szervező ország esemény szponzorain át, a tag szövetségek (MOB) szponzorain keresztül az sportolók egyéni támogatói-ig. Különböző marketing jogokkal és árakkal. Az IOC már jelezte, minden nagy szponzornak (TOP14) akinek lejár a szponzorációja 2020-ban, a szerződés érvényben marad 2021-ig. Igen, de ezzel a 2021. január elsején belépő új (eredetileg exclusive szponzorok a saját iparágakban) szponzoroknak így házon belül riválisaik lesznek. Ez sok feszültséget szül. Például a német Allianz 2021 január 1-én csatlakozik az IOC top szponzorai közé (50 millió dollár/év) de ekkor még élő szponzori szerződése lesz az Olimpiának 2 biztosítóval is (Nippon Life Insurance és Tokio Marine and Nichido Fire Insurance). 

Nemzeti Szövetségi szinten a helyzet ugyanilyen bonyolult. Például az USA-ban január elsejével belép a DELTA AIRLINES mint TOP szponzor, de a csúszás miatt a UNITED AIRLINES is szponzor marad még. Az amerikai piac két legfőbb riválisa együttesen lesz szponzor… nem egyszerű kérdéseket vet fel. Az IOC készít egy iránymutatást ezekre a helyzetekre, de minden tagszövetség maga dönt. 

A sportolók nagy egyéni szponzorai mint pl a VISA vagy TOYOTA már jelezték, a sportolókat az olimpiáig fogják támogatni továbbra is. 

4. Közvetítési jogok (Broadcasting)

Minden közvetítő cég partner volt az IOC-val a halasztást illetőleg, még akkor is ha ez nekik nagy gondokat okoz. A teljes program és reklém tervüket újra kell írni, nemcsak a nyárra, szinte az egész évre, ráadásul az nagy veszteség nekik reklám kiesésben. 

Az amerikai NBCUniversal szerződése most ér véget (4,38 milliárd dollár) és kezdődik az új szakasz, új 12 éves szerződés (7,65 milliárd dollár). Eddig az idei évre 1,25 milliárd dollár értékben adtak el reklám jogokat a csatornára, ezzel a teljes reklémfelület 90%-t már eladták. A halasztás után még nagy kérdés mennyi hirdető fog visszatérni jövőre is, illetve a hirdető piac mennyire lesz erős a most kialakuló gazdasági válság után. Európában a Eurosport anya cége, a Discovery a jog tulajdonos 2024-ig (1,3 milliárd eurós szerződés), ők szintén hasonló problémákkal néznek szembe. 

Az IOC-nak, a halasztási döntése nagy pénzügyi kockázatot rejt. A média bevételek a 2013-16-os olimpia ciklusban a teljes bevétel 73%-a (teljes bevétel 5,7 milliárd dollár). Ezen bevételek jó része az esemény előtt lett volna esedékes, ami így csúszik, ezzel cash flow nehézségeket okozhat az IOC részére. Az IOC és a Broadcast partnerek közötti új megállapodásokon sok múlik. Ráadásul ezen média bevételek egy része a Nemzetközi szövetségekhez kerül(ne) akik így szintén pénzügyi nehézségek elé néznek, ráadásul nekik a jövő évi versenynaptárukat is át kell alakítani, helyet biztosítva az Olimpiai Játékoknak. 

A játékokra eddig a sportolók 57%-a kvalifikálta magát. A sport naptár átalakítása izgalmas feladatnak igérkezik. A 2021-es évről az Atlétikai VB 2022-re került (USA, Eugene – a Nike szülővárosa), a FINA hasonló bejelentése a napokban várható a Fukuokai VB kapcsán. A sportolók ciklusai is megváltoznak, mindenkinek újra kell tervezni a felkészülési terveit. 

A játékok napirendje is változhat, bár a tervek szerint minden maradna az idei időrend alapján (ha lehetséges). Kvalifikáció is marad az eredeti tervek szerint. 

A sport szemponjából rendkívül nehéz, kihívásokkal teli másfél év áll előttünk!